IFK startar sociala projektet Agora

Agora, Ett Aktivt Kungälv är ett projekt som drivs av IFK Kungälv i samarbete med Kungälvs kommun, RF Sisu och näringslivet med gemensam ambition att öka aktivitet och rörelse bland unga.

Projektet besöker skolor i samband med skolslut och aktiverar barnen med rörelse och lekar som inte har fokus på någon specifik idrott eller tävling. Aktiviteten leds av utbildad pedagog och övriga ledare är ideella krafter från föreningslivet samt NIU-elever från Mimers hus. Målgruppen för dessa aktiviteter är främst mellanstadieelever men alla är välkomna.

Man kommer även bjuda in andra idrotter i Kungälv som får möjlighet att erbjuda prova-på-aktiviteter.

Efter sommaren kommer projektet även innefatta så kallade “streetgames” där vi välkomnar ungdomar till en näridrottsplats där vi skapar olika typer av spel och aktiviteter. I projektet kallas detta för Open Court.

Initiativtagare till projektet är Patrik Sunnanängs, spelare och marknadsansvarig i IFK.
- Det känns väldigt kul att vi äntligen är igång med Agora. Vi började planera för detta redan förra våren och har sedan dess framförallt tillsammans med kommunen och RF Sisu planerat projektet där vi aktiverar barn och ungdomar i Kungälv vilket är nödvändigt med tanke på trenden vi ser med en stillasittande ungdom säger Patrik.

Tack vare bidrag från Kungälvs kommun, RF Sisu och företag som SEB och Kungälvsbostäder så har man nu kunnat anställa en projektledare på deltid som leder aktiviteterna som redan för en månad sedan kom igång på Sandbackaskolan.
- Robert jobbar i skolans värld sedan tidigare och är helt rätt person för att driva aktiviteterna vilket vi redan har sett fungerat bra under uppstarten. Vår ambition är att få med fler företag och organisationer som vill vara med och bidra till detta vilket skulle leda till fler aktiviteter på fler skolor runt om i kommunen.

I samband med lanseringen så visar vi för första gången också upp varumärket Agora. Namn, logotyp och allt grafisk material har tagits fram av Thomas Ottosson och Johannes Nertman på reklambyrån ON Marketing. De har tidigare haft uppdrag för SISU och Västra Götalands Idrottsförbund och bland annat jobbat med Streetgames, som bedriver en liknande verksamhet i Göteborgs nordöstra stadsdelar.
– Vi är från Kungälv, och har själva barn i de här åldrarna. Så det känns bra att få vara med och stötta ett så här viktigt projekt, säger Thomas Ottosson på ON.

Partners till projektet

Föregående
Föregående

Ungdomen vill nå högt med IFK Kungälv

Nästa
Nästa

Andersson uttagen till U21-landslagets observationstrupp